Ibu Sibuk Cari Tempat Berbuka Si Anak KOYAK Seat Vellfire. Apa Yang Ibunya Lakukan Menarik Perhatian Netizen !!!

| June 22, 2016 | 1 Comment

Ibu Sibuk Cari Tempat Berbuka Si Anak KOYAK Seat Vellfire. Apa Yang Ibunya Lakukan Menarik Perhatian Netizen !!! | Ni kereta kami. Alphard. Wahh menarik bunyinya. Alphard baru dari Toyota. Hmm menarik sgt2 tu. Ini penghuni2 kereta Alphard tu.Oh ya, ada tilam khas di bahagian belakang untuk semua anak2 baring. Tempat duduknya pun boleh dibaringkan macam katil. Selesa amat.

sib

Kereta ini jadi keperluan.Bukan lagi kehendak. Sebab kami travel untuk training korporat dan motivasi/ tazkirah kdg2 sampai ke hotel jam 2-3 pagi.Jadi hotel sementara ialah kereta ini.

Cerita pasal kereta dh habis.

Skrg cerita pasal anak2 kami yg baik sgt2.Ya mereka memang baik sgt.Anak2 ustazah yang bertuah.

Smlm sy dan suami berjumpa ustaz kami di madrasahnya. Tinggal anak2 dlm kereta depan madrasahnya. InnshaAllah selamat.

Selesai jumpa ustaz, kami masuk ke kereta. Jam 6.00 ptg. Kelam kabut nak mencari tempat buka puasa.

Wah…. ini yg mata kami tangkap… hasilnya…. Maggie dan kuahnya tumpah penuh di karpet,kuahnya masuk celah2 aircond,ok fine.

13495230_1090237154383833_7032646598353358780_n

13510773_1090237214383827_8287369416585595767_n

Botol air mineral dibuka dan airnya dituang dalam sebuah bekas.Asal bekas itu mengandungi kismis hitam gred AAA.Kismis hitam dibuang ke bawah sebab bekas itu sgt penting dlm permainan ini.

Dituang air dlm bekas itu dan dicampur dengan tisu2 yg dicarik2.Kemudian diambil sudu dan disudukan semula air campuran tisu itu ke dalam botol mineral tadi.Tempat duduk saya ditoreh katanya cantik buat macam tu.Ok fine.Adik yg 7 bulan dipakaikan pampers di luar seluarnya.Ok fine.

13450856_1090237121050503_8796448541192619223_n (1)

Yg buat semua adalah si abang umur 2 tahun 3 bulan.Kakak 4 tahun ++ melarang tapi last skali kakak join sekali.

Lalu agak2nya apa rasa kami sebagai ibu dan ayah?

Kemas sahaja.Bersihkan.Kutip dan buang apa yang perlu dibuang.Salin baju anak2.Lap apa yang basah.Mengapa perlu marah?

13516236_1090237071050508_5209807233082590602_n

Sy kutip kismis hitam di carpet,basuh dan boleh mkn semula.Anak2 dinasihatkan secara lembut bahawa ini bukan mainan.Anak2 disuntik dengan elemen emosi,kesian ibu ayah,penat ibu ayah,kakak patut jaga adik,jgn ikut adik,kakak dah besar.

Adik diingatkan,adik tak boleh buat mcm ni.tengok basah baju adik,adik kena dgr cakap kakak.hormat kakak.

Perlukah bertanya, ” kenapa buat macam ni???”

Mereka nak bermain.Mereka nak happy.Jadi kenapa perlu marah.Ini dunia mereka,samakah dgn dunia kita yg sudah berusia 30-40 tahun?Inikah permainan kita?

13466452_1090237231050492_3848623898225845032_n

13495230_1090237154383833_7032646598353358780_n

Rugikah kereta rosak sedikit dgn hati anak rosak dgn marah,tengking,cubit,pukul,jerit,jegil mata?Sakitnya hati kita tanggung,anak juga sakit. Lama2 menjadi racun yg membunuh dan menjarakkan hubungan ibu ayah dan anak.

Sabar ibu ayah,kereta Alpahrdmu tidak ada nilai berbanding jiwa anak2mu.Mereka tidak salah kerana mereka tidak tahu bahawa mereka salah.Jika usia mereka 7 tahun,10 tahun,ya selayaknya mereka dimarah dan dipukul dgn cara yg adil.Tapi ini bukan masanya.

Lalu senyum dan peluk anak2.

Nasihat lembut,ketawa bersama dan pesan,lain kali syg jgn buat macam ni lagi ya…syg kismis ni Allah bagi kat kita,syg rezeki Allah,syg kereta ni,basah tempat duduk ibu,kesian adik fatimah pakai pampers kat luar mcm tu…Allah tak bagi buat mcm ni syg…

Mereka akan ulangi.Dgn mainan lain pula.Pasti mencabar.Tapi kita yg perlu memilih,memarahi atau menegur dgn kasih syg.Kita mengajar mereka berdepan dgn masalah,perlu marah,baru masalah selesai,atau perlu waras dan tenang,baru masalah dpt diatasi.

Kitalah ibu bapanya.Tegas bukan marah meluap.

Secara jujur,sy tak marah.Sy geleng kepala dan senyum dan kata,Ya Allah,anak2 ibu…baiknya anak2 ibu ya…Ya Allah ..

Ayahnya lebih tegas,ketawa melihat anak2 ini tapi bertubi2 nasihat untuk si kakak.Oh,ayah sdg menjentik rasa tanggungjawab dlm hati kakak supaya lebih brtggjwab 🙂 Sumber:- Noor Laila Aniza

P.S. 1 – Isteri Hairan Suami Tidak Mahu Bergambar Bersama… Rupa-Rupanya Segalanya Terbongkar Apabila Isteri Terlihat…
P.S. 2 – Doktor Ini DEDAHKAN RAHSIA Untuk Cepat Hamil Yang Ramai Pasangan Terlepas Pandang !!!
P.S. 3 – Ramai TERPANA Melihat Gadis Cantik Ini…Namun, Anda Pasti TERKEJUT Lihat Dimana Dia Tinggal !!!
P.S. 4 – Nyaris Memindahkan Kesemua Wang Ke Dalam Akaun Lain. JANGAN Terpedaya Dengan Taktik Scam Perbankan !!!
P.S. 5 – Urat Hijau Timbul Boleh Sebabkan KEMATIAN ??? Ketahui Punca Sebenar Yang Boleh menyebabkan Kematian.

Tags: , , , ,

Category: Kisah Semasa

About the Author ()

Comments (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Wani says:

    Tak dapat nak bayangkan anak2 sebesar itu ditiinggalkan dalam kereta walaupun jarak yang dekat dan jg menganbil masa selama seminit sekalipun. Memang teruk ibu bapa ni itu yg blh sy katakan..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *